Havetip 27 — Vil du med i bad?

Havetip 27 bringer dig ud af haven, hvis du ikke har din egen skov.

Skovbadning

Gå en tur i skoven og find roen. For det er viden­sk­a­beligt under­søgt, at skovbad­ning øger blod­gen­nem­strømnin­gen i bestemte del af hjer­nen når man ophold­er sig i skoven, sam­men­lignet med at være i et bymiljø.

Skovbad­ning han­dler om at være i naturen og være i ro. Se på bladene, hør fug­lene, stud­er træs­tam­merne.

Shinrin-yoku

Japan­sk ahorn i Japan, på en rejse i 2005.

Skovbad­ning er dyr­ket af Japan­erne i flere hun­drede år, og i 1980’erned fik det navnet Shin­rin-yoku. Japan­erne men­er Shin­rin-yoku styrk­er immun­forsvaret, at det øger energiniveauet og hjælper mod stress og andre syg­domme.

For mig er det ikke fjernt fra den oplevelse jeg har med bon­sai. At beskæftige sig med naturen så inten­sivt, fjern­er hvad der forstyrrer i en travl hverdag. Men selv i en ikke så travl hverdag, der måske er fyldt af neg­a­tive nyhed­er i medierne, vil en tur i skoven hjælpe. Eller i haven for den sags skyld. Ud og rode i jor­den, plante nogle planter, eller vande i dri­vhuset.

En anden form for skovbad­ning med en bon­sai-skov.

Men vigtigst af alt, er at give sig tid. Uden at gøre noget. Bare iagttage og suge ind.

Heldigvis har jeg min eget lille skovstykke lige uden for døren. En lile lund med bland­ede træer, men også en gruppe bøgetræer, der lige er sprunget ud. Bare det at stå lidt derinde mellem træerne er godt for sjælen.

En lille bon­saiskov på tur i den store skov 🙂

 

Følg med på sociale medi­er

Skriv en kommentar

%d bloggers like this: